Jak probíhá otevření hudebního sluchu?
Všichni Ti říkali, že nemáš hudební sluch, a ty se přesto chceš naučit zpívat?
Chceš to změnit? Vždy to jde – jen u každého individuálním tempem. Může to být na rok anebo třeba na několik let, protože záleží na tom, kolik toho budeš potřebovat pro tento rozvoj, ale také na tom, jaké jsou tvé ambice – tedy jestli ti stačí naučit se jednoduché melodie pro zpívání třeba vlastním dětem, anebo cílíš na zpěv před lidmi či ve sboru, a nebo máš ještě jiné cíle.
Plán a postup je vždycky individuální, protože každý je jinak nastaven, má jinou konstituci. Ale mohl by vypadat cca takto: nejprve několik měsíců budeme pracovat na krásné resonanci znění hlasu a tónů. (Zpívat jemně čistě tón při doprovodu lyry se naučíš pravděpodobně už při první lekci – taková je moje četná zkušenost.) Zároveň jsou metodicky postupně odstraňovány ztuhlosti či ochablosti v těle, které brání proudění dechu a resonanci znění.
Tímto brzy docílíme krásné rezonance a začínáme vždy tišším, ale přesto již zvukově bohatým zněním. Na plný rozvoj této základní rezonance máme cca první rok.
Zároveň pravidelně pokaždé chvilku budeme věnovat speciálnímu dechovému cvičení, které nejenže rozvine umělecký a zároveň ozdravující způsob dechu, ale také okamžitě přepíná na parasympatikus – a tím vzniká ke zpěvu tolik nutný pocit bezpečí - mizí pocit ohrožení.
Postupem roku budou znít všechny části těla zároveň a tím se tělo stane hudebním nástrojem, kterým zní barevný tón, který obsahuje řady alikvot (nejedná se o tzv. alikvótní zpěv, ale o přirozeně rezonující a proudící tón, který obsahuje vždy řadu alikvotních tónů přirozeně – jako to známe, když posloucháme třeba fujaru nebo koncovku, kdy slyšíme tuto řadu postupně - v hlase znějí zároveň a projevuje se to jako bohatost a barva znění).
Toto je nejen nesmírně příjemné a uzdravující – a najednou zpíváme čistý tón ani nevíme jak – ale zároveň se to stává základem pro druhou etapu výuky, kdy začneme zpívat jednoduché melodie.
Trik a vtip je v tom, že tím, jak se pro naše tělo stane běžné vznik celé alikvótní řady, tak získáme přirozený tón pro hudební stupnici a hudební intervaly – protože ty nejsou ničím jiným než poměry mezi jednotlivými stupni přirozené alikvótní řady. A hudební stupnice je vždy seskládaná z intervalů. Touto teorií vás však absolutně nebudu zatěžovat – ona pracuje sama v těle.
Ještě k první fázi školení patří práce se souhláskami a samohláskami, které oživují mnoho ztuhlých a ochablých spojení a formují celé pěvecké ústrojí – tedy obličej, čelisti, patro, rty, tváře, veškeré svaly obličeje a hlavy, hrudi, šíje, krku atd. Je tam také synergický efekt – toto zušlechtění hlásek, já tomu říkám archetypální hlásky, má vliv i na dech a takovým způsobem aktivuje břišní svaly kvůli dechu a také bránici, čímž dále zlepšuje způsob dechu.
Díky této souvislosti to má samozřejmě další významný zdravotní vliv – obdržíte velmi blahodárný zdravotní efekt, i když vaší objednávkou je "pouze" naučit se zpívat.
Druhá fáze výuky:
Díky absolvované velmi bohaté první fázi, která nám tak trochu změní dimenzi, v které žijeme – vztah k vlastnímu hlasu, tělu, i možná sami k sobě – v tuto chvíli je již navázáno vědomé spojení se světem, odkud přicházejí tóny, a vznikne mnoho vnitřního porozumění a aha momentů.
Druhá fáze je též do nějaké míry individuální dle Vašich potřeb a záměru, ale na základě vyvinuté celotělové rezonance se podvědomě budete orientovat v tónech, intervalech a stupnici. Proto bude snadné začít pomaloučku, velmi čistě, úplně jednoduché melodie – které nebudeme transponovat, aby získaly ze začátku jistou oporu v těle.
Kromě toho se ve druhé fázi začneme hravým způsobem věnovat rytmu a také pracovat na volume (tedy dynamice): to znamená zesilování, zeslabování tónu a celkově "zvětšení" hlasu – abyste mohli zpívat od pianissima až po forte, a to naprosto bez tlaku!
Vypadá to jako něco malého, ale ve spojitosti s ostatními prvky to je mocný a krásný zážitek.
Dejme tomu, že tato druhá fáze pak bude druhý rok školení, během kterého se naučíte orientovat v melodii a bude se budovat přirozená hudební paměť.
Třetí fáze: zpěv písní
Pokud vás to natolik chytí, že budete chtít pokračovat dál, nebo je vaším cílem vícehlasý zpěv, třetí rok se bude věnovat zpěvu písní a udržení se ve dvojhlase. Což je také velmi – o mnoho – zajímavější, než jak to může vypadat. Jen těžko zde můžu popsat nadpozemské zážitky, které toto přináší, když je to praktikováno touto metodou.
Je to zároveň velmi vysoká forma meditace. Jsou zde rozvíjeny – v této třetí fázi – co se týče terapeutického působení především množství životních sil a psychická vyrovnanost.
Závěrem:
K specialitě této metody patří, že už na počátku jsou cvičena cvičení, která vypadají velmi jednoduše, avšak otevírají hudební sluch, protože funkčně spojují oblast slyšení a oblast tvoření tónu.
Slibuji, že nudit se nebudete ani pět minut za celé tři roky, protože každé cvičení je intenzivně pociťováno a jeho zdravotní účinek na tělo je okamžitě vnímatelný a zajímavý.
Mechanické cvičení nepřipadá v úvahu – a také by ani nemělo efekt.